Sprievodcovia v našom Radostnom svete
Sylvia Koreňová
Som spoluzakladateľkou a jedným zo sprievodcov v OZ Radostný svet. Mnohé by som zmenila z čias môjho niekdajšieho pôsobenia v škole, keby sa dal vrátiť čas, ale našťastie sa vrátiť nedá. Preto mnohé robím inak teraz. Toto prostredie mi umožňuje robiť to, čo mi dáva zmysel. Byť deťom nápomocná pri orientácií v takmer bezhraničnom on-line priestore s obrovským množstvom dát a informácií cez kritické myslenie.
Učiť deti porozumieť zákonitostiam bytia v súlade s prírodou cez princípy permakultúry.
Ponúknuť rešpektujúci prístup cez nenásilnú komunikáciu. Učím sa od detí ľahkosti bytia. Vidím, že moje deti sú autentické ako doma, tak v Radostnej škole. To, o čo sa snažím sama dlhý čas, deti v našej škole majú prirodzene v sebe.
Áno, vidím zmysel v tom, čo robím.
Marica Laščeková
Prišla som na Zem, aby som bola šťastná. To je cesta, ktorú v Radostnom svete spolu-tvorím pre seba, deti aj sprievodkyne. Cez nasledovanie prístupu slobodných demokratických škôl ako Summerhill, Sudbury Valley School, či našej partnerskej školy v Čechách Donum Felix. Je to cesta, kde sa dozvedám odpoveď na otázku „kto som“, v čom som jedinečná, aké mám talenty a ako ich uplatňovať v živote. Mám tu priestor rásť. Zároveň si uvedomujem, že skrze mňa sa deti učia. Som pre ne, tak ako každý iný dospelý, vzorom. Preto pre ne tvorím priestor, v ktorom sa cítia bezpečne a môžu sa prejavovať, môžu ukázať to, kým sú. Rešpektujeme tempo, ktorým idú, stretávajú sa u nás s dôsledkami svojho konania. Učíme ich rešpektu k sebe, aj ostatným. Uvedomujú si, že majú hodnotu takú istú, ako všetci ostatní. Nachádzajú činnosti, ktoré im dávajú zmysel. Do života si odnášajú poznanie, že sú plnohodnotnými členmi komunity a že ju svojím konaním môžu ovplyvniť. A to dáva zmysel mne. „Sme a rastieme spolu“.
Lucia Machovičová
Odkedy pracujem s deťmi, pohľad na život a výchovu sa mi výrazne zmenil. Pochopila som, že ak chceme vplývať na niekoho druhého, treba začať vnímať predovšetkým seba samého a meniť svoje nefunkčné vzorce a programy, ktoré nám neslúžia. Cítim, že keď budem rásť ja, pridajú sa aj deti. Snažím sa byť (nielen) pre deti inšpiráciou v tom, že robím len veci, ktoré mi dávajú zmysel a ktoré ma napĺňajú. Dôverujem životu a taktiež verím, že naše deti si svoju životnú cestičku prejdú v slobode, ľahkosti, radosti, úcte ku všetkým živým bytostiam a v rešpekte k sebe aj k ostatným. Ak dostanú možnosť na sebariadené vzdelávanie, stanú sa z nich sebavedomí jedinci, vedomí si svojej hodnoty. O tom som presvedčená každým dňom viac a viac. Ďakujem, že môžem spolutvorit Radostný svet.
Gabika Belanová
S deťmi pracujem už od roku 2014. Na začiatku to bolo v rodinnom centre s rôznymi krúžkami a aktivitami a neskôr som viedla aj lesný klub pre malých dobrodruhov, kde som videla deti rásť v prirodzenom prostredí. To bol hlavný dôvod, prečo som aj pre svojich synov hľadala priestor, kde sa budú môcť slobodne vyvíjať a voľne dýchať aj v školskom veku. Radostná škola je miesto, kde spolu s deťmi môžeme byť sami sebou, pracovať na tom, čo nás baví a napĺňa a zároveň sa všetci cítime bezpečne a slobodne.
Ania Tóthová
Chcem deti sprevádzať a plne ich akceptovať ako ľudí. Ako rodič cítim, že mám obrovský vplyv na prostredie, v ktorom deti vyrastajú a preto sa aj naše dcérky učia v Radostnom svete. Radostný Svet je miestom, kde učenie prebieha bez náhlenia, v individuálnom rytme prostredníctvom hry a tvorenia. Je spoznávaním seba všetkými zmyslami, hľadaním odpovedí na otázky typu kto som, čo mi robí v živote radosť a dáva šťastie. Som vďačná, že môžem byť súčasťou sveta, kde deti môžu byť samy sebou, sveta kde sa úspech nemeria akademickým úspechom, ale tým, čo dieťa za úspech považuje. Srdce mi hovorí, aby som dôverovala tomu, čo dieťa chce a potrebuje, aby mu život dával zmysel. Aby bolo šťastné. Milujem prechádzky s deťmi po lesných chodníkoch. Mám rada prírodu, varenie, pečenie. Mojím zámerom je žiť šťastný život plný radosti a ľahkosti, preto dávam detičkám moju akceptáciu, podporu a lásku.
Pracujem na sebe, lebo verím, že tam je kúzlo najväčšej zmeny.
A potom spolu budeme mať obrovskú silu.
Gitka Purdová
Som mamou 3 detí, ktoré ma každý deň učia a posúvajú ďalej v mojom živote. Každý z nich ma približuje k radosti všedných dní a aj vďaka nim, môžem radosť rozdávať ďalej.
Do Radostného sveta ma priviedla „náhoda“ a volanie môjho srdca, keďže som cítila a vedela že dcérku Paulínku nechcem nechať v štátnej škôlke. Radostný svet a jeho filozofia mi bola vždy sympatická a mesiacmi strávený mi v ňom a deťmi som si len istejšia že je to najvhodnejšie prostredie pre malé duše . Ako sprievodkyňa s deťmi rada tvorím, čítam, skladám puzzle, trávim čas vonku či len tak sa rozprávam pozorujem a užívam si ich obyčajné šťastie . Čas s nimi mi dáva možnosť sa učiť a prijímať krásny čas v bezpečnom prostredí a verím že aj možnosť im odovzdať to čo mám v sebe ja .
Matúš Svinčák
Na zavolanie Marice som začal s chlapcami hrávať futbal. Napokon z toho vyšla pravidelná telesná výchova. Veľmi rád vidím priestor, kde sa nebojíme športovať s najmladšími a bez rozdeľovania sa každý zapája s vervou do hry. Ak sme aj niečo pokazili, tak pri opravách v dielničke sme začali majstrovať s plným nasadením. A to nasadenie neutícha pri zabíjaní klincov len tak „naverimboha“ alebo pri výrobe veľmi dôležitého meča. K tomu pocitu súnáležitosti pri vrcholovom výkone sa veľmi rád vraciam.
Katka Grondžáková
Do radostného sveta ma priviedla chuť hľadať iný spôsob vyučovania taký v ktorom nieje tlak ale skôr radosť a pohoda a predovšetkým priateľské prostredie a pocit prijatia.