ROLA DOSPELÉHO V ŽIVOTE DIEŤAŤA
Pripojte sa k nám na kurze „Rola dospelého v živote dieťaťa“
Zaujíma vás, ako môžete podporiť šťastný a zdravý vývoj dieťaťa? Chcete budovať silné, rešpektujúce a láskyplné vzťahy s deťmi vo vašom živote? Potom je náš kurz „Rola dospelého v živote dieťaťa“ určený pre vás.
Tento kurz vám ponúka jedinečnú príležitosť prehĺbiť vedomosti a získať praktické zručnosti, ktoré vám pomôžu v každodennom kontakte s deťmi. Či už ste rodič, učiteľ, vychovávateľ alebo jednoducho niekto, kto chce lepšie porozumieť deťom a ich potrebám, tento kurz vás vybaví nástrojmi, ktoré vám umožnia byť pozitívnym a podporujúcim dospelým v živote dieťaťa.
Čo vám kurz ponúka:
- Praktické cvičenia: Naše interaktívne cvičenia vám umožnia aplikovať teóriu do praxe a rozvíjať svoje komunikačné a výchovné schopnosti.
- Výber formy účasti: Môžete sa rozhodnúť pre pohodlie online kurzu, ktorý môžete absolvovať z domova, alebo sa k nám pripojiť osobne v príjemnom prostredí Radostného sveta v Martine Priekope.
- Cenovo dostupný kurz: Príspevok za jednu časť kurzu je 30 EUR na osobu, pričom je potrebné absolvovať všetkých päť častí ako celok. Každá časť trvá 3 hodiny, čo zaručuje dostatok času na prehĺbenie vedomostí a osvojenie si praktických zručností.
Termíny:
- Osobné stretnutia v OZ Radostný svet, Za Jordánom 33, Martin – Priekopa: 13.9., 18.10., 22.11., 17.1., 7.2., vždy od 17.00 do 20.00 hod
- Online stretnutia, prostredníctvom aplikácie Zoom: 14.9., 19.10., 23.11., 18.1., 8.2., vždy od 9.00 do 12.00 hod
Jeho obsah písal sám život, vychádzame zo skúseností, ktoré sa nám v prístupe k deťom a rozvoju osobnosti osvedčili.
Pridajte sa k nám a spoločne sa naučme, ako byť oporou pre deti, aby mohli naplno rozvíjať svoj potenciál a žiť šťastný život.
Neváhajte a prihláste sa na kurz ešte dnes! Tešíme sa na vás online alebo osobne v Martine Priekope.
Opis jednotlivých častí:
Časť 1: Každé dieťa má právo byť šťastné
„Šťastie je právo všetkých detí.“
V prvej časti nášho kurzu sa zameriame na základnú a nepopierateľnú potrebu každého dieťaťa – šťastie. Spoločne sa zamyslíme nad tým, čo vlastne znamená byť šťastný. Budeme diskutovať o rôznych definíciách šťastia a o tom, ako ho môžeme vnímať z pohľadu dieťaťa aj dospelého.
Hlavné myšlienky tejto časti:
- Jedinečný potenciál dieťaťa: Každé dieťa sa rodí s jedinečným potenciálom, ktorý je preň charakteristický. Tento potenciál predstavuje súbor darov, talentov a schopností, ktoré môže dieťa v priebehu svojho života rozvíjať. Tento dar dostávame do vienka už pri narodení a nesie v sebe obrovskú hodnotu – nie len pre jednotlivca, ale aj pre celú spoločnosť.
- Priestor na rozvoj: Pre naplnenie tohto potenciálu je nesmierne dôležité, aby sme dieťaťu vytvorili podporujúce a bezpečné prostredie, v ktorom môže slobodne skúmať, rozvíjať svoje schopnosti a nájsť svoju cestu. Dieťa potrebuje cítiť, že je prijaté také, aké je, aby sa mohlo naplno rozvinúť a priniesť svoj jedinečný prínos do sveta.
- Podpora šťastia a rozvoja: Vychádzame z presvedčenia, že šťastie dieťaťa nie je len jeho základným právom, ale aj kľúčom k tomu, aby mohlo naplniť svoj potenciál. Šťastné dieťa je schopné lepšie učiť sa, tvoriť, a byť plnohodnotným členom spoločnosti, ktorý prispieva svojimi darmi.
Cieľom tejto časti je pomôcť účastníkom kurzu uvedomiť si, že deti vnímajú svet inak než dospelí. Dieťa chce byť prijaté, cítiť sa v bezpečí, hrať sa, a čo je najdôležitejšie, chce byť šťastné. Každé dieťa si zaslúži priestor, kde môže rozvíjať svoje jedinečné schopnosti a nájsť svoje miesto vo svete.
Časť 2: Rešpektujúce vzťahy medzi dospelými a deťmi
V druhej časti kurzu sa budeme venovať jednej z najdôležitejších oblastí v živote dieťaťa – vzťahom medzi dospelými a deťmi. Tieto vzťahy majú zásadný vplyv na to, ako sa dieťa rozvíja, ako vníma svet okolo seba a aké si vytvára vzorce správania pre budúcnosť.
Hlavné témy tejto časti:
- Rešpektujúci vs. mocenský vzťah: Spoločne si ukážeme, aký je rozdiel medzi vzťahom založeným na rešpekte a vzťahom založeným na moci. Rešpektujúci vzťah je postavený na dôvere, vzájomnej úcte a rovnováhe síl, kde sa dieťa cíti byť prijaté a pochopené. Naopak, mocenský vzťah je charakterizovaný autoritatívnym prístupom, kde je dieťa podriadené a jeho hlas je často prehliadaný.
- Pyramidálna vs. špirálová štruktúra: Diskutujeme o dvoch rôznych prístupoch k výchove a vzdelávaniu. Pyramidálna štruktúra predstavuje hierarchický prístup, kde je dôraz na kontrolu a podriadenie. Na druhej strane, špirálová štruktúra je založená na spolupráci, kde sa dospelí a deti učia a rastú spoločne, v dynamickom a podporujúcom prostredí.
- Prirodzená vs. neprirodzená autorita: Porozprávame sa o rozdieloch medzi prirodzenou autoritou, ktorá je založená na dôvere, znalostiach a rešpekte, a neprirodzenou autoritou, ktorá sa často opiera o mocenské nástroje, kontrolu a zastrašovanie.
- Úprimnosť vo vzťahoch: Rešpektujúce vzťahy môžu existovať iba tam, kde je prítomná úprimnosť. Budeme sa venovať tomu, čo posilňuje a čo naopak bráni úprimnosti, najmä vo vyjadrovaní našich pocitov a potrieb. Úprimnosť je základným kameňom pre vytváranie dôvery a otvorenej komunikácie medzi dospelými a deťmi. Zameriame sa na to, ako byť pravdiví a autentickí vo svojich vzťahoch, aby sme mohli budovať pevné základy vzájomného rešpektu.
Časť 3: Očakávania, potreby a sloboda
Tretia časť kurzu sa zameria na tému očakávaní a schopnosti vyjadrovať svoje potreby a pocity, vrátane ich prejavov na tele. Očakávania, ktoré voči druhým máme, môžu byť vedomé aj nevedomé a často nimi manipulujeme druhých, aby naplnili našu predstavu o ideálnom svete.
Hlavné témy tejto časti:
- Očakávania: Očakávania predstavujú skrytú myšlienku o tom, ako by mal ideálny svet vyzerať. Keď sa tieto očakávania nedokážu naplniť, často dochádza ku konfliktom a nepochopeniu. Diskutujeme o tom, ako môžu očakávania nevedomky riadiť naše správanie a ako ich môžeme transformovať tak, aby sme sa oslobodili od závislosti na správaní druhých.
- Vyjadrovanie potrieb a pocitov: Naučíme sa rozpoznávať a vyjadrovať svoje potreby a pocity, a to nielen slovne, ale aj cez signály nášho tela. Budeme sa venovať tomu, ako sa naučiť vnímať a rozumieť telesným vnemom, ktoré nám môžu naznačiť, kedy sú naše potreby naplnené alebo naopak nenaplnené.
- Sloboda a jej hranice: Preberieme tému slobody v kontexte výchovy. Čo sloboda pre dieťa znamená, kde sú jej hranice a ako môžeme tieto hranice nastaviť tak, aby dieťa mohlo rásť a rozvíjať sa, pričom sa cíti v bezpečí.
- Vzor, vodca, sprievodca: Pozrieme sa na rôzne role, ktoré dospelí môžu v živote dieťaťa zohrávať. Vzor je ten, kto dieťa inšpiruje svojim správaním a hodnotami, vodca je ten, kto dáva jasné návody a usmernenia, a sprievodca je kombinácia oboch – pomáha dieťaťu objavovať vlastnú cestu, pričom poskytuje podporu aj vedenie.
Časť 4: Rešpektujúca komunikácia – Nenásilná komunikácia (NVC)
V tejto časti kurzu sa budeme venovať zásadám rešpektujúcej komunikácie, konkrétne konceptu Nenásilnej komunikácie (Nonviolent Communication, NVC) od Marshalla Rosenberga. Tento prístup k komunikácii nám umožňuje vytvárať a udržiavať hlboké a zmysluplné vzťahy, ktoré sú založené na úcte, empatii a porozumení.
Hlavné témy tejto časti:
- Čo je to Nenásilná komunikácia (NVC): NVC je prístup, ktorý nám pomáha vyjadrovať naše potreby a pocity bez toho, aby sme zraňovali druhých. Základom tohto prístupu je schopnosť pozorne vnímať seba aj ostatných a komunikovať tak, aby sme podporovali vzájomné porozumenie a rešpekt.
- Násilná komunikácia: V rámci tejto časti si ukážeme, čo je to násilná komunikácia a ako môže narúšať vzťahy. Násilná komunikácia zahŕňa príkazy, zákazy, ponižovanie, nadávky, vyhrážanie, hrozby, výčitky, citové vydieranie, poučovanie, moralizovanie, porovnávanie, iróniu a varovanie. Budeme sa rozprávať o tom, ako tieto formy komunikácie ovplyvňujú deti a ako ich môžeme nahradiť rešpektujúcimi a empatickými prejavmi.
- Empatia a neempatické reakcie: Empatia je kľúčovou zložkou rešpektujúcej komunikácie. Budeme diskutovať o tom, čo znamená empatizovať s druhými, a aké sú najčastejšie neempatické reakcie, ktoré môžu narušiť spojenie a dôveru vo vzťahu.
- Bod východiska pri komunikácii: Dôležité je uvedomiť si, z akého bodu pri komunikácii vychádzame. Či vychádzame z dôvery v potenciál dieťaťa, jeho kvality a kompetencie, alebo či z nedôvery, kedy cítime potrebu dieťa kontrolovať, „vychovávať“ tak, aby spĺňalo naše očakávania. Tento rozdiel v prístupe ovplyvňuje, akým spôsobom s dieťaťom komunikujeme a ako sa vzťahuje k nám a okolitému svetu.
- Praktikovanie Nenásilnej komunikácie: V praktickej časti si spoločne vyskúšame, ako aplikovať zásady Nenásilnej komunikácie v každodenných situáciách. Budeme pracovať na tom, ako vyjadrovať svoje potreby a pocity tak, aby sme podporovali rešpekt a porozumenie vo vzťahoch.
Časť 5: Riešenie konfliktov
V záverečnej časti nášho kurzu sa budeme venovať riešeniu konfliktov – nielen medzi deťmi navzájom, ale aj medzi deťmi a dospelými. Konflikty sú prirodzenou súčasťou ľudských vzťahov, a preto je dôležité vedieť, ako ich riešiť tak, aby sme podporili vzájomné porozumenie a rešpekt.
Hlavné témy tejto časti:
- Model Nenásilnej komunikácie pri riešení konfliktov: Budeme vychádzať z princípov Nenásilnej komunikácie, ktoré nám poskytujú jasný a efektívny rámec na riešenie konfliktov. Tento prístup nám pomáha vyjadrovať svoje pocity a potreby spôsobom, ktorý je zrozumiteľný a rešpektujúci voči druhej strane.
- Rozdiel medzi opisom a hodnotením: Jednou z kľúčových zručností pri riešení konfliktov je schopnosť rozlíšiť medzi opisom situácie a jej hodnotením. Opis predstavuje neutrálne a objektívne vnímanie situácie, zatiaľ čo hodnotenie obsahuje naše subjektívne názory a emócie. Naučíme sa, ako komunikovať jasne a bez hodnotiacich súdov, aby sme predišli nedorozumeniam a napätiu.
- Pomenovávanie pocitov a potrieb: Konflikty často vznikajú z toho, že naše pocity a potreby nie sú správne pochopené. Budeme sa učiť, ako ich správne identifikovať, pomenovať a vyjadriť spôsobom, ktorý druhá strana dokáže pochopiť a prijať.
- „Ja“ hovorenie: Osvojíme si techniku „ja“ hovorenia, ktorá nám pomáha vyjadriť svoje pocity a potreby z osobného hľadiska bez toho, aby sme obviňovali alebo kritizovali druhú stranu. Táto technika prispieva k tomu, aby sa komunikácia stala otvorenejšou a menej konfrontačnou.
- Aktívne počúvanie: Účinná komunikácia zahŕňa nielen vyjadrovanie svojich myšlienok a pocitov, ale aj schopnosť aktívne počúvať druhých. Budeme sa venovať tomu, ako byť plne prítomný pri počúvaní, ako vnímať a rozumieť tomu, čo druhá strana hovorí, a ako na to vhodne reagovať.
Pridajte sa k nám a spoločne sa naučme, ako byť oporou pre deti, aby mohli naplno rozvíjať svoj potenciál a žiť šťastný život.
Neváhajte a prihláste sa na kurz ešte dnes! Tešíme sa na vás online alebo osobne v Martine Priekope.
Lektor:
Marica Laščeková – som spoluzakladateľkou komunitnej slobodnej demokratickej vzdelávacej skupiny Radostný svet v Martine. Moje skúsenosti siahajú od riadenia projektov v medzinárodných firmách až po vedenie vzdelávacích iniciatív, ktoré sú zamerané na rozvoj potenciálu detí.
Po narodení mojich štyroch detí som sa rozhodla zamerať svoju pozornosť na to, čo je pre mňa skutočne dôležité – na podporu a rozvoj jedinečných schopností detí. Som autorkou knihy „KTO SOM,“ ktorá pomáha rodičom lepšie pochopiť sebapoznanie a rozvoj jedinečnosti detí.
Verím, že úspech detí v živote nie je len o akademických úspechoch, ale predovšetkým o ich šťastí a vnútornom naplnení. Tento cieľ je možné dosiahnuť cez dôveru v dieťa a jeho schopnosti.
Mám rada výrok: „Moja radosť spočíva v tvojej slobode. Nie v tvojej poslušnosti.“
Zdroje, z ktorých som pri tvorbe kurzu vychádzala: životné skúsenosti pri výchove svojich 4 detí, skúsenosti z Radostného sveta, Nenásilná komunikácia od Marshalla Rosenberga, česká slobodná demokratická škola Donum Felix, anglická škola Summerhill, Náuka rozpoznania skutočnosti, Helena Kurzweilová, Patrik Bálint, Jana Nováčková a ďalší.